Kuldmuna PR-žürii juht Ivo Kallasmaa: nunnu või tuus ei pruugi olla alati efektiivne
„Soovitan PR-kategooriasse töid vormistades kindlasti põhjendada, miks midagi tehti ja millist edu see tõi. Kindlasti tahaksin näha ka efektiivsuse poolt, mitte lihtsalt kajastuste numbreid. Nunnu või tuus ei pruugi olla alati efektiivne,“ ütleb Kuldmuna 2021 PR-žürii juht Ivo Kallasmaa.
„Põnevust pakub igapäevaselt Daltoni strateegina töötades see, kuidas kasutada kommunikatsioonis digitaalseid andmeid oma klientide sihtgruppidega suhtlemiseks, kuidas luua strateegiaid, mis päriselt sihtgruppidele korda läheksid ning kampaaniaid, mis lendaksid väikesest Eestist edukalt rahvusvahelisse meediasse nii, et Eesti ettevõtted saaksid tuntuks ka väljaspool Eestit,“ ütleb ta.
Märtsis sai täis aasta koroonakommunikatsiooni. Mida PR-sektor selle aasta jooksul koges? Kas vajadus kommunikatsiooniteenuste järele on kasvanud või kahanenud?
Viimase aasta jooksul on tulnud väga palju klassikalisi lahendusi ümber mõelda või hinnata, sest enam ei saanud teha asju nii, nagu oldi harjutud. Füüsilised üritused muutusid võimatuks, ajakirjanikele anti intervjuusid veebi vahendusel – see kõik vajas uusi strateegiaid ja kohandumist.
Ma ütleks, et vajadus kommunikatsiooniteenuste järele on aastaga suurenenud, kuid tegelikult on see vajadus olnud tõusutrendis juba viimased aastad. Seda näitab ka sektori kasv ja uute agentuuride lisandumine turule.
Mille järele täpsemalt on viimase aasta jooksul nõudlus kommunikatsioonis kasvanud, mille järele kahanenud?
Kasvanud on klientide ootus meile – kuidas piiranguid arvestades kõik ikkagi efektiivselt ja edukalt ära teha? Olgu nendeks asjadeks siis hübriid-sündmused, live-ülekanded või miski kolmas.
Kahanemine on tulnud nende ürituste osas, mida ei ole olnud võimalik piirangute tõttu planeeritud kujul teha. Ka meil oli eelmisel aastal klientidega plaanitud mitmeid suuri sündmusi, mille jaoks olime välja töötanud strateegia ja tegevused, kuid seoses uue olukorraga pidime kiiresti reageerima ja leidma uued viisid, kuidas täita algset eesmärki uues olukorras.
Kas suurema osakaaluga teie klientidest oli mullu riik või erasektor?
Daltoni klientidest peamise osa moodustab erasektor. Oleme väike ja agiilne agentuur, kes ei saa omale tihti riigihangetel osalemist lubada, kuna see võtaks liialt aega. Osaleme hangetel vaid siis, kui see ajaliselt võimalik on või need meile tõsist huvi pakuvad.
Mis on see, millega PR-agentuurid peamiselt leiba teenivad – mis võtab enamuse teie ajast?
PR-agentuuri peamine aeg kulub strateegiate ja lahenduste väljatöötamisele. Eesmärgiks on hästi integreeritud kommunikatsioonilahendused ja efektiivne töö koos mõõdetavate tulemustega.
Aga mis on see, mis leivale vorsti toob? Mis sorti konsultatsiooni tunnihind on kõige kõrgem?
Hea provotseeriv küsimus. Nii leiva lauale kui ka vorsti sinna peale toovad mõjusad lood, mida on suudetud väga hästi planeerida ja integreerida, et kliendi vaates saaksid nendega pihta õiged sihtrühmad ning nad täidaksid eesmärki. Siis ongi see, mis toob leiva ja vorsti.
Kui rääkida aga kallimast tunnihinnast, siis tänases online-maailmas peab agentuur olema oma kliendile kättesaadav 24/7. Seda on online-meedia puhul aastaid räägitud, kuid siia tuleb lisada ka kogu sotsiaalmeedia osa, kust võib samuti fopaa tulla. Sellest tulenevalt on PR-sektoris ikkagi kriisikommunikatsiooni tunnihind kõige kõrgem. Me saame küll erinevaid kriisiplaane ja käitumisjuhendeid eelnevalt välja mõelda, kuid kui kriis on käes, tuleb neid plaane ka ellu viia. Võin omast kogemusest väita, et tavaliselt ei juhtu kriisid tööpäeva sees, vaid ikka nädalavahetustel.
Kuidas saada Kuldmunal aasta PR-agentuuriks? Daltonil on 2019. aastast see kogemus olemas – mis teile selle auväärse tiitli tõi?
Mingit võlurohtu ma selleks välja pakkuda ei oska. Tean, et meie puhul on edu võtmeks olnud pühendumine oma asja tegemisele ning järjepidevalt mugavustsoonist väljapoole mõtlemine. Alates Daltoni asutamisest oleme igal aastal võitnud mõne muna, seega on meid premeeritud järjepidevalt õige asja tegemise eest. Muna võitmine on kogu sektori poolne tunnustus agentuuri tiimile tubli töö eest.
Kuidas saavutada Kuldmuna 2021 PR-kategoorias edu? Mida soovitad kindlasti töid esitades silmas pidada?
Soovitan PR-kategooriasse töid vormistades kindlasti põhjendada, miks midagi tehti ja millist edu see tõi. Kindlasti tahaksin näha ka efektiivsuse poolt, mitte lihtsalt kajastuste numbreid. Nunnu või tuus ei pruugi olla alati efektiivne!
Palun tutvusta Kuldmuna 2021 PR-žüriid.
Ott Raidla (Nasdaq) – Oti puhul tooksin välja tema kogemuse Nasdaq Tallinnas. Ta on viimastel aastatel näinud paljusid ettevõtteid – kuidas need on tulnud börsile ja teinud selleks erinevaid kampaaniaid. Tähtsamgi sellest on aga tema roll börsil investeerimise teemadega ühiskonda ja eriti noorte mõttemaailma panustajana, näiteks konverentsiga „Tark raha“, mis on igal aastal puupüsti rahvast täis.
Kadri Lainas (Akkadian) – Kadri puhul tooksin välja tema väga pikaajalise kogemuse sektoris. Ta on osalenud paljudes suurtes kui väikestes projektides ning viimasel ajal tugevalt silma paistnud oma agentuuri Akkadiani tegevustega.
Tuuli Sokmann (TAI) – Tuuli on enam kui kümneaastase riigisektori ettevõtete kogemuse pagasiga ja aitab meid kindlasti žüriis just avaliku sektori hindamisega. Ta on töötanud nii suurtes riigiettevõtetes kui ka börsifirmas – see annab talle kindlasti kaasa kogemust hindamaks nii väikeseid kui ka suuri kampaaniaid.
Mailis Timmi (Havas) – Mailisel on 12 aastat PR-kogemust ning ta on töötanud agentuuris ja ka in-house, lisaks on tema juhitud agentuur eelmise aasta Kuldmuna PR-agentuuri tiitli võitja.
Hanna-Liisa Ruul (Agenda PR) – Hanna-Liisal on kogemust nii erasektorist kui ka mitmest agentuurist, tema peamisteks tugevusteks on turunduskommunikatsioon ja üritusturundus.
Mart Soonik (TLÜ) – On meist kõige staažikam, kuid ennast pidevalt täiendav. Ta on Tallinna Ülikooli avalike suhete lektor, aga ka konsultant, avalik arvaja, podcastija, monteerija ja äkki ka influencer.
Vootele Päi (Corpore) – Vootele on väga laia silmaringiga ja tugev ühiskondlik aktivist, kes julgeb sõna võtta. Tema kirjutisi saab tihti arvamusrubriikidest lugeda. Tal on kogemus avalikus sektorist ning agentuuritööga on ta võitnud IPRA auhinna.
Mida ootad tänavuselt Kuldmuna konkursilt? Mis sulle elevust pakub?
Elevust pakub iga Kuldmuna, sest tegu on ikkagi meie sektori tähtsaima võistlusega ja seda juba 21. aastat. Küll aga loodan väga, et ei uputata žürii tööd vaid Covidi-kampaaniatega, sest kindlasti juhtus peale kriisi palju muudki. Loodan, et žürii saabki just enamuses neid muid asju hinnata. Nagu ka tänavuse Kuldmuna käsitöö-teema viitab, siis kindlasti loodame näha palju uusi ja vingeid lahendusi.
Intervjueeris: Silja Oja, TULI
Maikuus toimub taas Eesti turunduse suursündmus Kuldmuna, kus selgitatakse välja eelmise aasta loovaimad sündmused, reklaamid ning turundus-, kommunikatsiooni- ja disainilahendused. Kuldmuna jätkab koostööd ADC*Eesti Disainiauhindadega.
Kuldmuna 2021 ajakava:
- Tööde vastuvõtt: 5. aprill – 5. mai 2021
- Hilinejate vastuvõtt: 5. – 12. mai 2021
- Esitatavate tööde esmailmumise vahemik peab olema: 25. jaanuar 2020 – 4. aprill 2021
- Pidulik auhinnagala: 28. mai 2021
Rohkem infot Kuldmuna 2021 teema, kategooriate ja žüriide koosseisude kohta: kuldmuna.ee
Kuldmuna korraldaja Turundajate Liit (TULI) on kõiki turundusega tegelevaid professionaale ühendav liit, mille missiooniks on tõsta kohalike ettevõtjate ja terve Eesti ühiskonna teadlikkust turunduse erinevatest aspektidest.
Loe ka:
- Mida uut toob Kuldmuna 2021 konkurss?
- Kuldmuna ’21 on kokkuvõte käsi- ja kaugtöö aastast
- Saa tuttavaks: Kuldmuna 2021 žüriide juhid
- Kuldmuna disainižürii juht Hannes Paesoo: kulla eelduseks on potentsiaalne läbilöögivõime rahvusvahelistel konkurssidel
- Kuldmuna reklaamižürii juht Oliver Lomp: kehva case study’ga on võimalik väga tugev töö ära rikkuda
- Kuldmuna digižürii juht Laura-Maria Freiberg: hea digikategooria töö on kasulik, kasutatav ja nauditav
- Kuldmuna üritusturunduse žürii juht Taavi Esperk: 2020 oli keeldude, aga ka võimaluste aasta