INTERVJUU | Kuldmuna PR-žürii juht Taavi Linnamäe: „Tõstame esile tööd, kus on lisaks perfektsusele ja tulemuslikkusele ka midagi rohkemat peidus.“
Kuldmuna 2022 loovkonkursi PR-žürii esimees on ettevõtja ja President Kaljulaidi Fondi tegevjuht Taavi Linnamäe, kel on kommunikatsioonikogemust juba üle 20 aasta.
Taavi, miks olete valinud PR-valdkonna?
Ma ei ole nii süsteemne ja kannatlik inimene, et teeks elus väga pikki plaane ja kindlaid otsuseid ning siis elaks nende järgi järgmised 20 aastat. Näiteks, et valin mingil kaalutletud põhjusel välja valdkonna, millega tahan oma elu siduda ja siis asun selle nimel pingutama. Pigem on see kõik olnud ikka juhuste jada, natuke on olnud ka soodsat tuult ja mingites kohtades endal pealehakkamist. Selle tulemusel olen viimased 20 aastat kommunikatsioonivaldkonnas töötanud.
Millega oma igapäevatöös tegelete?
Tänaseks on elu nii läinud, et ma päris puhtal kujul suhtekorraldustööga enam ei tegelegi. Kui möödunud sügisel Kadriorus hoogsa hüppega presidendi kantseleist lahkusin, siis mõtlesin päris põhjalikult, mida edasi teha. Jõudsin lõpuks välja sinna, et proovin oma elu kokku panna erinevatest töistest tükkidest ja eeskätt põhimõttel, et saaks teha toredaid asju ägedate inimestega või vastupidi. Ma ei tahtnud minna kuskile tööle, panna kogu – või vähemalt suure osa – oma energiast ühe idee või ettevõtmise alla. Küllap see oli ka mingi reaktsioon viieaastasele perioodile Vabariigi Presidendi meeskonnas, sest see oli tõesti midagi, kuhu panin kogu oma energia, aja ja hinge terve selle perioodi vältel.
Ja nüüd tundsin, et tahan teisiti. Nii tegelengi hetkel hoopis meie digieduloo ekspordiga ja ilmselt üha kasvamas tempos ka järgmise aasta märtsis toimuvate parlamendivalimistega. Sinna juurde ka jätkuvalt president Kaljulaidi büroo tegemiste koordineerimine ja selle baasilt mõttekoja käivitamine. Siia sekka natuke iduettevõtetega kaasa mõtlemist ning veel üksikute projektidega täiesti erinevatest valdkondadest, mis on hingelähedased ja mida tahan teha – on need siis seotud laste vaimse tervise, meie keskkonna teemade või veel millegi kolmanda-neljandaga.
Seega head ja soravat vastust küsimusele, mis tööd ma teen, ma anda ei oskagi.
Milline on hea PR-kampaania?
Headust võib mõõta mitmeti, aga kõige olulisem on siiski tulemus – eeskätt peab hea PR-kampaania viima võimalikult lähedale soovitud tulemusele. Kui tegemist on integreeritud kampaaniate, sotsiaalkampaaniate, ürituste vms nähtava tegevusega, siis on kampaania olemust ka lihtsam tükkideks võtta ja hinnata. Keeruliseks läheb siis, kui suhtekorraldustegevuste eesmärk on mingite inimeste käitumist või näiteks otsustusprotsesse mõjutada. Suhtekorraldusmaastiku neis piirkondades toimub tegelikult ju palju huvitavat, kuid enamasti need tööd arusaadavalt kunagi konkurssidel ei osale, kuigi võivad oma mõjult või tulemuslikkuselt olla vägagi silmapaistvad. Aga eks sellega on meie valdkonna inimesed ju ka leppinud, et rääkida saab sellest, millest rääkida saab. Õnneks enamasti ikka saab.
Kes kuuluvad Kuldmuna PR-žüriisse?
Panin enda tiimi kokku nii, et oleks esindatud võimalikult erinevad vaated nii professionaalidena kui ka küllap otsisin inimesena endast erinevaid tüüpe. Esindatud on agentuurid teenuse pakkujatena kui tellija poole pealt nii avalik kui ka erasektor.
Loomulikult kutsusin pardale eelmise aasta konkursi parima agentuuri tiitliga pärjatud Optimisti esindaja Mari-Liis Ahvena. Samuti suhtekorraldajate endi katusorganisatsiooni EPRA praeguse juhi Margus Metsa KPMS-st. Minu sooviks oli kaasata ka selge ajakirjanduse tausta ja toimetuse hingeelu hästi tundev inimene, mistap palusin appi Mihkel Tamme, kes viimastel kuudel on küll Välisministeeriumi kommunikatsiooni juhtimas, aga enne seda pikalt Delfi uudistejuhi ametit pidanud. Kristo Mäe on vist viimastel aastatel kõigi suuremate avaliku sektori kommunikatsiooniprojektide juures toeks olnud – alustades EV100 tähistamisest ja lõpetades viimaste koroonakommunikatsioonidega. Karin Kase Boltist ja Priit Rum LHV-st toovad seda vaadet, mida klient ootab agentuuridelt ja majasisestelt meeskondadelt. Lõpetuseks Ann Hiiemaa Metast, kes täna askeldab seal äriarenduse ja uute segmentidega ning on selles vallas kindlasti Eesti suhtekorraldusturu silmapaistvamaid tegijaid.
Milliseid soovitusi annate žüriiliikmetele hindamiseks?
Kogu žürii peale kokku on siin esindatud üle 200 aasta PR-kogemust, seega vaevalt, et liikmed minu soovitusi ja näpunäiteid vajavad. Küll aga igasuguste pingeridade puhul on alati küsimus, kas hinnata eeskätt tulemuslikkust, uudsust, perfektset sooritust, mingit secret ingridienti või midagi muud. Nii et see saab žürii jaoks olema tegelikult esimene oluline arutelukoht, mille järgi üldse me erinevaid töid joondame.
Minu lähtekoht sellistel konkurssidel on alati olnud, et lisaks perfektsele sooritusele ja tulemuslikkusele tahaks esile tõsta neid töid, kus on mingi väike ekstra või midagi rohkemat, kui võib-olla klienti isegi algul ootas. Et kui järgmisel aastal peaks kirjutatama uus kodumaine suhtekorralduse käsiraamat, siis need oleks tööd, mis oleks inspireerivad ja suudaks inimesi käivitada.
Ma loodan, et kõige kirkamad munad otsustab žürii anda töödele, mis ühelt poolt on professionaalselt väga heal tasemel ellu viidud, aga mida teistest omasugustest – sest selliseid on ju palju – eristab natuke eriline maagiline puudutus või loominguline lähenemine.
Mida ootate tänavuselt Kuldmuna konkursilt?
Juba ette on teada, et tase tuleb sel aastal kõrge – on olnud palju edukaid kampaaniaid ja algatusi, kasvõi näiteks finantssektoris. Žürii esimehena kindlasti ootan, et konkursile laekuks palju ja võimalikult eriilmelisi töid. Just neid töid, mille puhul lisaks perfektsele sooritusele oleks olemas see miski, mille puhul mõtled: „Oh, oleks ise tahtnud sellise idee peale tulla!“.
PR-žürii – juhib Taavi Linnamäe
- Mari-Liis Ahven – Optimist
- Margus Mets – Eesti Kommunikatsioonidejuhtide Liit
- Mihkel Tamm – Välisministeerium
- Kristo Mäe – Eesti Rahvusraamatukogu
- Karin Kase – Bolt
- Priit Rum – LHV
- Ann Hiiemaa – META Advisory
Toimetas: Kärt Tomp, TULI