Kuldmuna disainižürii juht Hannes Paesoo: kulla eelduseks on potentsiaalne läbilöögivõime rahvusvahelistel konkurssidel
Ühte Kuldmuna 2021 disainižüriidest, mis hindab pakendi- ja brändingukategooriaid, juhib Hannes Paesoo – Eesti ainsa ja paljuauhinnatud pakendidisaini agentuuri KOOR asutajapartner ja AD. Saa tuttavaks Hannese koostatud rahvusvahelise žüriiga!
Hannes on disaininud pakendeid ja ehitanud brände üle 15 aasta, keskendudes peamiselt FMCG sektorile. Alustas ta oma disainerikarjääri väikeses disainibutiigis nimega Flash AD ja liikus sealt edasi Divisioni nimelisse reklaamibüroosse. Aastast 2011 on ta koos Jaanus Veerberkiga KOORe eestvedajaks ja tema käe all on uue väljanägemise saanud brändid Eestist, Lätist, Leedust ja Soomest. Ta on osalenud disainižüriide liikmena nii ADC*E-l kui ka Kuldmunal ning lisaks juhtinud ka NAPA pakendidisaini žüriid Leedus aastal 2017. Auhinnariiullilt võib leida 20+ erinevat värvi auhinda disaini- ja reklaamivõistlustelt üle Baltikumi.
Millega sa igapäevaselt oma töös tegeled?
Natuke naljatlemisi öeldes – ma tegelen tõlkimisega. Seda küll mitte keelelises mõttes, vaid ma aitan oma klientidel välja mõelda, kuidas nende tarbijatele südamesse pugeda ja siis teen sellele mõttele nö graafilise tõlke peale. Mu igapäevatöö seisneb mõtestamises ja pakendidisaini kontseptsioonide loomises. Lisaks veel jooksvad juhtimisülesanded, aga on õnneks võimalik rolle jagada.
Mis on Sind disainivaldkonna juures hoiab?
Ühelt poolt see, et siin on alati midagi uut avastada. On see siis uus projekt või uus klient, mõlemad annavad teatud annuse uut ja värsket energiat. Lisaks on hea näha oma kätetööd füüsilisel kujul poelettidel. Hea tunde annab ka see, et see teistele korda läheb – seda saab hästi müügitulemustega mõõta. Sahtlisse ei ole ma kunagi osanud asju teha ja arvan, et see on ka põhjus, miks me oma projekte nii isiklikult ja hingestatult võtame.
Teiselt poolt ambitsioon teha seda tööd piirideüleselt. Töötame sellega igapäevaselt ja järjepidevalt ning ma isiklikult arvan, et praegustele kordaminekutele järgnevad veelgi suuremad.
Milline on sinu arvates Eesti disainimaastik? Mis on viimase 15 aastaga muutunud?
Ma ei saa rääkida kogu sektori eest, aga pakendidisainis on kindlasti tõusnud professionaalsuse tase. Ka tehniliselt on areng olnud meeletu – näiteks silmi jälgivad letipildid, kus juba disainikontseptsiooni faasis on võimalik saada kiiret tagasisidet.
Suurim muutus on ilmselt „tarbija kõigepealt“ lähenemine, mis tähendab, et loomeprotsessis läheneme tarbijatele väärtuspõhistest, mitte demograafilistest parameetritest lähtuvalt. Usun, et see muutus aitab tootjal tarbija jaoks paremat pakkumist kokku panna – me vaatame palju rohkem ja lähemalt, kellele toode peaks korda minema ja kuidas talle seda talle serveerida.
Paratamatult sunnib konkurents paremaks ja täpsemaks muutuma, aga siin on veel arenguruumi. Võtab aega, et juurduks arusaam, et disainiprotsessi esimene etapp ei pea olema disainimine, vaid mõtestamine ja lõppsihi seadmine. Selline lähenemine aitab valida piisava mõjutusjõuga vahendid, et tarbijale päriselt korda minna, isegi kui need tähendavad lisainvesteeringuid. Eestis on kliente, kes on selle mõtteviisi omaks võtnud, ja ma kiidan neid selle eest väga.
Kes kuuluvad tänavu Kuldmuna disainižüriisse ja miks sa just nemad sinna valisid?
Olen pannud kokku suure kogemustepagasiga rahvusvahelise žürii, kuhu kuulub nii tugevaid välismaiseid tegijaid kui ka kohalikke tippe. Hea balanss on ka žüriiliikmete vanuse osas.
Kuldmuna disainižürii I koosseis:
- Meelis Mikker – Pakendidisaini grand old man Tugev annus kogemust.
- Andrus Lember (Velvet) – Identiteedi ja brändingu grand old man Olen alati hinnanud Andrust ülipõhjaliku ja pikaajalise spetsialistina.
- Jessica Marie (Design Bridge) – Pikaajalise kogemusega loovjuht New Yorki brändinguagentuurist Design Bridge, kes toob meie žüriise rahvusvahelist kogemust.
- Rain Pikand (Inbank) – Pika kogemuse ja väga laia silmaringa mitte ainult reklaamis, vaid ka disainis. Lisab žüriile kliendi vaatenurga.
- Karen Poimu (Optimist Creative) – Karenil on hea silm ja mulle on tema tööde puhul imponeerinud see, et need meeldivad laiadele massidele.
- Pamela Sume (Nobel Digital) – Vaatamata oma noorele eale jäänud silma kui valdkonna tubli tegija.
- Dale Evans (Love Mondays) – Dale on töötanud brändinguagentuurides Jones Knowles Ritchie (JKR) ja Design Bridge, praegu juhib Love Mondays nimelist brändinguagentuuri Stockholmis.
Kuidas olla Kuldmuna pakendi- ja brändingukategooriates edukas?
Peaks lähtuma sellest, et te esitlete asju inimesele, kes ei ole teie tööga kursis. Näidake võimalikult arusaadavalt, et miks just teie töö eriline on. Eriti soovitan rõhku panna esitluse kvaliteedile.
Sinu juhitud žürii on rahvusvaheline, kas see tähendab, et pakendi- ja brändingukategooriates tuleb tuleb töid esitada inglise keeles?
Jah, kuna žüriis on ainult inglise keelt rääkivaid žüriiliikmeid, siis oleks hea ennast nende jaoks arusaadvaks teha. See kindlasti suurendab võiduvõimalust.
Mida jälgid pakendite ja brändingu hindamisel?
Mina kui žürii juht olen võrreldes žüriiliikmetega mõnevõrra teises rollis ja töid ma ise otseselt ei hinda. Küll aga annan ma žüriile ette mõned üldised punktid, millest lähtuvalt töid hinnata ehk millise mindsetiga peale minna.
Arvan, et pean eraldi üle rääkima, et sel aastal liiga kriitilised ei oldaks. Näiteks Jessica on tänavu ka D&AD žüriis, kus auhindu võitvate projektide mastaap ja ka kriteeriumid on teistsugused. Me ei saa Kuldmunast teha kohalikku Pentawardsi või D&AD-d, aga endiselt on kulla eelduseks potentsiaalne läbilöögivõime rahvusvahelistel konkurssidel.
Millised on võimalikud kitsaskohad?
Esitage palun töid teisest kultuurist ja keelekeskkonnast tulnud inimestele arusaadavalt.
Millised on Sinu ootused konkursile?
Loodan, et see tuleb üks hea tasemega üritus, kuhu esitatakse palju töid, mille vahel võitja välja selgitada.
Intervjueeris: Silja Oja, TULI
Loe ka: Saa tuttavaks: Kuldmuna 2021 žüriide juhid