INTERVJUU | Kuldmuna PR-žürii juht Aive Hiiepuu: kliendist ei tohi kümne küünega kinni hoida, see tapab loomingulisuse
Kuldmuna PR-žürii selgitab parimad tööd välja Aive Hiiepuu terava pilgu all. Rääkisime temaga kliendisuhetest, autopiloodist ja sellest, kas turundus ja PR on üheks sulandunud.
Aive Hiiepuu on PR-valdkonnas tegutsenud pea 20 aastat ning olnud ametis nii in-houseeksperdina kui ka agentuuris. Ta on kümme aastat juhtinud Kommunikatsioonijuhtide liitu, olnud algusest peale tegev Turundajate Liidus ning muuhulgas aidanud Kuldmuna PR-iga. Ta on iseseisvalt rännanud umbes sajas maailma riigis ning töötanud ka Armeenias, kus nõustas valitsust pensionireformi elluviimisel. Hetkel juhib ta agentuuri PR Concept.
Räägitakse, kuidas PR-i ja turunduse piirid hägustuvad. Meenub, et mullusel Kuldmunal aasta kommunikatsiooniagentuuri tiitli võitnud Hamburg ja Partnerid tegevjuht Kristi Jõesaar ütles hiljem intervjuus, et PR-valdkond pole turundusest kaugel. Kas ja kui palju on neid kaht kategooriat vaja tänapäeval eristada? Kas PR-spetsialist on turundaja?
Täiesti nõus, et PR-i ja turunduse vahel piirid ähmastuvad ja see peabki nii olema. Hästi toimiv kommunikatsioonistrateegia integreerib nii PR- kui ka turundustegevused ning tihtilugu ka ekspertide spetsialiteedid. Muidugi on PR-spetsialist ka turundaja ning tegelikult on ettevõtte iga töötaja ju turundaja!
Eelmise aasta PR-žürii juht Krista Must ütles, et “arvan, et Eestis tehakse tasemel PR-tööd, kuid mõnikord töötatakse ka autopiloodil”. Kas sa oled nõus? Kas vahepeal tehakse tööd liiga palju inertsist ja rutiinselt?
Väga loodan, et see on minevik. Mina ei ole täna oma töös näinud, et keegi töötaks autopiloodil, sest see ei ole jätkusuutlik. PR-is ei eksisteeri valmis lahendusi, iga liigutust tehes tuleb aktiivselt kaasa mõelda, et pakkuda parim ja tegelikkuses töötav lahendus. Keskkond on nii kiiresti muutuv, sealhulgas meediatarbimine, kanalid ja sihtrühmad. Täna hästi toimiv lahendus ei pruugi seda enam homme olla.
Kuidas Eesti PR-il 2024. aastal läheb? Mida saaks paremini teha?
Läheb väga huvitavalt, sest uusi väljakutseid tekib iga päev ja valdkond on suures muutuses juba viimased kümmekond aastat. Eelkõige puudutab see digimaailma võidukäiku, kanalite killustumist, inimeste grupeerumist ja personaalse soovituse olulisuse kasvu. Ka sisuturunduse muutumine on valdkonnas oluline muutuja.
Viimase aasta kuumimast teemast AI-st räägitakse palju turunduse kontekstis. Kui palju muudab AI PR-i?
Kahtlemata muudab ja mida aeg edasi, seda enam. AI abil hakatakse järjest rohkem looma sisu ja analüüsima tulemusi. See muudab igapäevatöö efektiivsemaks. Kindlasti ei hakka aga AI kunagi asendama inimlikku aspekti koos sotsiaalse tajuga, millel on PR-is eriti suur roll. Eelkõige strateegiate loomisel, muutustega kohanemisel ja kiirete kampaaniamuutuste tegemisel.
Mis on hea kliendisuhte alus? Kindlasti usaldus, aga mis veel? Kuidas tekitada suhtesse selline tunne ja olukord, et klient tahab parimat võimalikku ning agentuur saab parimat pakkuda?
Kliendist ei tohi kümne küünega kinni hoida ja vastupidi – klient ei tohi agentuurist kümne küünega kinni hoida. See tapab loomingulisuse ja värskuse ning mõjub tulemustele ruineerivalt. Hea kliendisuhte võti on vastastikune mõistmine, huvitumine kliendi valdkonnast, püüd saada teada enam kui klient igapäevatööks tegelikult vajab ja selle abil paremate otsuste tegemine. Alati tuleb olla kliendist mitu sammu ees.
Milline on hästi esitatud Kuldmuna töö?
Heas töös on alati midagi leidlikku, eristuvat või erakordselt tulemuslikku. Ta on esitletud konkreetselt, selgelt ja lühidalt. Pikka ja udujuttu ajavat teksti on lihtne kokku panna aga katsu sa sealt täpseim välja tuua! Žürii hindab aga just seda.
Miks peaks pingutama ja oma tööd kokku panema?
Sest ei sina ega su kliendid ei tea kui hea sa oled, kui sa võistlustel sellele kinnitust ei saa. Missiooni poole pealt võib lisada seda, et esitades oma töö, jätad sa automaatselt jälje Eesti turundusajalukku, sest tagasivaates mäletatakse vaid esitatud kampaaniaid. Turundusaasta 2023 on täpselt nii hea kui Kuldmunale esitatud tööd seda kirjeldavad.
Mille põhjal sa žürii moodustasid?
Eesmärk oli saada kokku parim esindatus sektorite lõikes. Meil on žüriis nii era- kui avaliku sektori, idufirmade ja influencer turunduse esindaja, lisaks in-house ja agentuuri inimesed. Kõik oma ala tippspetsialistid, kellel on suur hulk kogemusi, et parimad tööd välja sõeluda.
PR-žürii (hindab PR-kampaaniaid)
Juhib: Aive Hiiepuu (PR Concept)
- Kirsti Ruul (kommunikatsioonidirektor, Tallinna Strateegiakeskus)
- Triin Küttim (kommunikatsioonijuht, RMK)
- Janek Mäggi (juht ja suhtekorraldaja, Powerhouse)
- Hannes Hamburg (partner, Hamburg ja Partnerid)
- Katrin Isotamm (kaasasutaja, ESGRID)
- Katriin Loorents (kommunikatsiooninõunik, Bolt)
- Liilit Kirss (PR projektijuht, Taevas)Žüriid kogunevad WIP Maakris. Teeme rutiinist elamuse!
Autor: Siim Kera, TULI